Om föreningen

Initiativ till bildandet av ”Släktföreningen Carl von Linné” togs den 23 maj 2007 i Uppsala i samband med firandet av 300 års-minnet av Linnés födelse. Ett stort antal Linnéättlingar deltog i festligeterna. Vid en gemensam samling tillsattes en grupp
ättlingar att förbereda en släktförening. Redan tidigare hade kontaktuppgifter till släktingarna samlats in av Projektkoordinator Linné 2007 vid Uppsala universitet, docent Roland Moberg.

Föreningen ska verka för att ”andan i det Linneanska arvet förs vidare till kommande generationer, där Linnés förmåga att se sammanhangen mellan olika vetenskapsområden särskilt uppmärksammas”. Vidare så ska föreningen verka för sammanhållningen emellan Linnéättlingarna, vilket ofta har tagit formen av olika aktiviteter. Till slut vill föreningen arbeta för bevarandet av Linnéminnena, i samverkan med Svenska Linnésällskapet och verka för att släktnamnet Linné /Carl von Linne inte missbrukas.

Det konstituerande mötet för ”Släktföreningen Carl von Linné” ägde rum den 30 maj 2009 på Linnés Hammarby.